Czystość w biurze a wpływ na pracowników

Czystość w biurze a wpływ na pracowników

Czyste środowisko pracy działa motywująco zarówno na jednostkę jak i zespoły pracownicze. Porządek sprzyja koncentracji i szybszej realizacji zadań, podczas gdy regularne sprzątanie i czyszczenie powierzchni zmniejsza ryzyko namnażania się szkodliwych dla zdrowia wirusów, bakterii, grzybów i drobnoustrojów. W rezultacie pracownicy pracujący w czystym otoczeniu znacznie rzadziej chorują i nie skarzą się na złe samopoczucie obniżające wydajność w pracy. Częste sprzątanie biura zapobiega również absencjom spowodowanym zaostrzeniem się objawów alergicznych u pracowników borykających się z alergiami wziewnymi. Jaki z tego wniosek?

Niezależnie od tego, czy zarządzamy niewielkim biurem składającym się z jednego lub kilku pomieszczeń czy też dużą firmą zajmującą kilka pięter biurowca powinniśmy pamiętać o utrzymaniu określonych standardów czystości w miejscu pracy. Co istotne, dotyczy to nie tylko poszczególnych stanowisk pracy i przestrzeni w ich bezpośrednim sąsiedztwie, ale całego otoczenia – pomieszczeń socjalnych, toalet, sal konferencyjnych, a w przypadku posiadania/wynajmowania własnej siedziby także przestrzeni wokół budynku.

Dlaczego czystość w biurze jest tak ważna dla motywacji i wydajności pracownika?

Zdecydowana większość z nas pracuje bardziej wydajnie w porządku. Odsetek osób, które nie tylko odnajdują się w chaosie, ale i są dzięki niemu bardziej produktywne jest tak niewielki, że bez znaczenia z perspektywy oceny wydajności całego biura. W porządku łatwiej nam zebrać myśli, mniej rzeczy nas rozprasza i irytuje, jesteśmy w stanie skoncentrować się na realizowanym zadaniu i szybko je wykonać. Dodatkowo czyste otoczenie wpływa pozytywnie na nasze samopoczucie, w związku z czym jesteśmy pozytywnie nastawieni do swoich obowiązków i współpracowników. To oczywiście nie wszystkie argumenty. Ten najbardziej oczywisty zostawiliśmy na koniec.

W porządku łatwo wszystko znaleźć. Dzięki temu nasi pracownicy nie marnują czasu na poszukiwanie zaginionych dokumentów, broszur czy wizytówek kontrahentów. Jednocześnie poprzez wdrożenie zestandaryzowanego systemu przechowywania dokumentów w firmie jesteśmy w stanie zapewnić do nich dostęp wszystkim zainteresowanym, np. pracownikowi zastępującemu innego pracownika przebywającego na urlopie wypoczynkowym czy zwolnieniu lekarskim. To wszystko ma pośredni i bezpośredni wpływ na wydajność naszego biura, a w rezultacie na wyniki finansowe całej firmy.